Eigen werk

verdiepingstraject “STAFETA”
toonmomenten Café Obscur 13/10 en en Café Clair 8/12

beeld Nadya Kamil

Stafeta is een verdiepingstraject waarin deelnemers die al langer bij Jong Gewei betrokken zijn, drie maanden lang de studio intrekken om een persoonlijke artistieke vraag te onderzoeken. Ze leren daarbij wat het betekent om een creatie- of onderzoekstraject van naald tot draad te ontwikkelen. Ze gaan aan de slag met verschillende media, onderzoeken manieren van delen en feedback geven, ondervinden wat verschillende vormen van samenwerking zijn en leren budgetten en planningen beheren. Ze worden daarbij professioneel ondersteund op artistiek, productioneel en zakelijk vlak. Midden in dit traject delen de stafetamakers tijdens het interne toonmoment ‘Café Obscur’ waar ze staan in hun proces. Aan het einde van de rit delen ze hun werk met een breder publiek tijdens ‘Café Clair’. Tijdens de najaarseditie van 2023 zijn Adel Ben Abid, Yaël Bobo, Aleks Nasipyan, Odile Versele en Simon Voet aan het werk in de studio van de Stadsmakers. We laten hen aan het woord over de vraag wat hen bezig houdt en wat Café Obscur in hun maakproces betekend heeft.

De ‘Koor Unie’ van Odile Versele met pianobegeleiding van Simon Voet

Ik heb binnen Stafeta een koor genaamd ‘Koor Unie’ opgestart bestaande uit momenteel 20 mensen. De rol die ik binnen dit project opneem is zowel dirigent als componist en Simon begeleidt de zangers op de piano. Een centraal thema is verbondenheid en de connectie opzoeken met verschillende mensen door middel van samenzang. Het fijne is dat ik met een zeer gevarieerde groep werk. Sommige zangers hebben al ervaring en anderen totaal niet. Dat zorgt ook wel voor een extra uitdaging, want hoe laat je mensen die het moeilijk vinden om de juiste toon te behouden toch deel uit maken van een koor? Wel, met veel geduld en openheid, heb ik geleerd. 

Concreet start de wekelijkse repetitie met lekkere thee, koekjes, wat geklets en rustig toekomen. Ook dat is belangrijk :). Daarna volgt er wat opwarming van zowel het lichaam als de stem. Soms is er een gesprek over de song waar we aan werken of brainstormen we rond het toonmoment en andere zaken. Hierna oefenen we op een bepaalde song. Stap per stap. Zo hebben we al een Engelse song afgewerkt en waren we bezig met een Arabisch liedje. Maar voor het toonmoment op 8 december heb ik een zelfgemaakt koorstuk gecomponeerd. Omdat ik voelde dat ik niet louter bestaande muziek wou gebruiken en de uitdaging wou aangaan om ook zelf koormuziek te schrijven. Ook omdat het koor niet per se een normaal koor is dat songs brengt in een strakke koorformatie. Ik zou het eerder omschrijven als een theaterkoor, een koorgroep die theaterelementen verwerkt. Ik vind het leuk om te werken met kostuums, beweging, karakters, licht etc. Het is dus helemaal niet mijn ambitie om een professionele koorgroep te maken die elk nummer perfect brengt. Nee, geef me maar wat ‘foutjes’ en gekheden, die leiden enkel maar tot nieuwe ideeën en mogelijkheden. Ook ik maak soms fouten tijdens het aanleren van een song. Maar daar is echt ruimte voor binnen dit traject en project. De koorleden weten ook dat ik zelf niet professioneel geschoold ben als dirigent. Ik heb wel in enkele koren gezeten en muziekles gevolgd, maar toch is dit allemaal nieuw voor me. Het is fijn op momenten dat ik het even niet weet feedback te krijgen van de leden. In het begin vond ik het niet altijd gemakkelijk om feedback te krijgen, omdat ik dan bang was om mijn eigenheid te verliezen. En te veel dingen te doen die anderen me zeiden. Maar mettertijd heb ik beseft dat een wisselwerking tussen hen en mezelf super belangrijk is. Ik kom in aanraking met ieders creativiteit die op hun beurt ook mijn creativiteit aanwakkert. 

Ter voorbereiding van Café Clair speelt de vraag: “Hoe maken we er nu een voorstelling van?” het meest in mijn hoofd. Daar werken we komende weken verder aan. Ik ben alleszins super blij dat ik dit koor heb kunnen opstarten en ik geloof dat dit koor nog een mooie toekomst tegemoet gaat! 

Aleks Nasipyan: de liefde tussen een man en een telefoon

Ik ben tijdens deze editie van Stafeta voornamelijk bezig met het thema liefde. Ik werk verder op een stuk dat ik de vorige keer beginnen maken ben over de liefde tussen een man en een rode telefoon, Scarlett. De objecten in het stuk zijn medespelers en hebben hun eigen karakter. Het is een mix van theater en film.

Café Obscur is voor mij een handige motivatie om op korte termijn naar iets toe te werken, iets te delen, wat niet per se af moet zijn, maar wel helpt om sneller stappen te zetten. Dat verhoogt gewoon je productiviteit. Ik vond het heel fijn om te delen. Ik heb me wel geamuseerd. Het was ook grappig dat er een kat binnen liep in mijn stuk. Die extra elementjes heb je wel op plekken als deze, bij de stadsmakers. 

Ik heb gemerkt dat ik de dag na Café Obscur ook meer inspiratie en meer ideeën had gekregen. Ik zat precies meer in mijn werk. Die energie kan je gebruiken voor de volgende stappen naar Café Clair.   

Ik wil voornamelijk mijn fout van de vorige toonmomenten niet herhalen; kleinere details
voor het laatste moment laten en dan panikeren op het dag zelf. Maar ik ben bezig met een plan. Ik ga eerst werken aan nieuw materiaal en dan feedback vragen aan mijn coach. En dan ga ik me focussen op wat kleinere dingen. Wat er nog komt voor de toekomst van mijn stuk, is gewoon mijn stuk een beetje verbreden, gewoon iets langer maken. Ik zou heel graag wat meer film erin steken en bepaalde dingen verwerken.

Ik kijk echt uit naar Café Clair. Deze keer ben ik van plan veel meer mensen uit te nodigen. Ik hoop gewoon dat alle plannen goed lukken. Het is leuk om naar een voorstelling te gaan van andere mensen, van verschillende theatermakers enzo. Het is een heel gezellige, uitnodigende sfeer en er is ook gratis eten.

Yaël Bobo: de ontdekking van song writing

Ik focus tijdens Stafeta vooral op het maken van muziek. Dat houdt het schrijven van teksten in, maar ook zingen, uitzoeken hoe je kan producen en zelf muziek maken. Ik ben het wel gewoon om liedjes te coveren, maar ik wou me nu focussen op het gehele proces om liedjes te maken. Muziek is eigenlijk iets waar ik al heel mijn leven onbewust of bewust mee bezig ben. En het  toont ook altijd mijn gemoedstoestand, het reflecteert hoe ik me voel of gedraag in de wereld. Het doet gewoon wel veel met mij.  

Ik denk dat het wel fijn zou zijn als er nog meer creatief met muziek zou omgegaan worden in Jong Gewei, of dat het nog bewuster ingezet zou worden. We hebben wel altijd iets van muziek gebruikt bij toonmomenten, maar in principe zouden we ook zelf muziek kunnen maken. Dat zou eigenlijk wel een leuke zijweg zijn, waarin we ons ook nog kunnen ontwikkelen. Het leuke aan Stafeta is dat iedereen z’n eigen interesses kan onderzoeken en ontwikkelen. Daar was altijd wel plaats voor bij Jong Gewei, maar door Stafeta te doen, kan je wat jou persoonlijk inspireert en wat jij geleerd hebt, ook weer binnenbrengen in de reguliere werking.

De wetenschap dat Café Obscur eraan kwam, heeft mijn maakproces een bepaalde focus gegeven in de week ervoor. Wat wel ook nodig was, omdat je anders kan blijven werken aan alles tegelijkertijd, maar je je er nu wel aan moest zetten om op bepaalde liedjes te werken of dingen samen te brengen.

En ik denk dat het delen tijdens café Obscur zelf wel heeft geholpen om mij over een  barrière te zetten of een bepaalde gêne te overwinnen en eraan gewoon te worden dat mensen naar me luisteren. Het maakt het ook gemakkelijker om om feedback te vragen. Het maakt het minder angstaanjagend om je liedjes aan anderen te laten horen. Eigenlijk hoeft het niet zo’n big deal te zijn. Het hoeft niet zo intimiderend of gewichtig te zijn. Als ik mijn mind ertoe zet, hoeven er niet zo veel drempels te zijn om eraan te beginnen of om erin te geloven dat ik het kan, dat ik muziek maak. Het hoeft niet direct supergoed te zijn voor je eraan begint of het laat horen aan mensen. Het is ook een proces en het wordt pas echt door het te doen. 

Iedereen heeft zich zo hard gesmeten op Café Obscur, vanuit een persoonlijke noodzaak om iets te uiten. Je weet dat het warm onthaald wordt en dat er een constructieve omkadering is. Mensen zijn sowieso enthousiast voor elkaar en hebben door dat we allemaal maar aan het proberen zijn en dat het ook kwetsbaar is om aan een nieuw avontuur te beginnen. Iedereen gaat daar heel respectvol mee om en er is ook veel steun.

Ik denk wel dat ik ermee bezig ga blijven, doordat ik nu die stap heb gezet en die drempel ben overgegaan. Het is gewoon een fijn proces en een goede uitlaatklep. Ik ben nu vooral benieuwd hoe ik een ervaring kan bijbrengen bij mensen tijdens Café Clair. Hoe de liedjes één geheel kunnen zijn, maar toch eigenlijk ook heel verschillend. Of ik bij één soort muziek blijf, of ik nog andere genres wil proberen maken.

Adel Ben Abid: onderzoek naar dans en lichamelijkheid

Ik werk aan een dansperformance, gebaseerd op een schrijfproject waar ik momenteel mee bezig ben. Het stuk zelf draait rond een heksendans. Een choreo die breekt met conformiteit en op ruwe manier zoekt naar verlossing.

De toegang tot een ruimte om vrij in te werken en kostuums te gebruiken hebben me gestimuleerd om concreet aan de slag te gaan.  Coaching met vitale feedback is een belangrijke stap voorwaarts in het activeren van mijn maakproces en helpt om uit mijn hoofd te geraken, maar dit is nog steeds een work-in-progress. Het krijgen van een loon creëert ook mentale rust en financiële vrijheid. Verminderde stress rond geld is algemeen positief voor het werk.

De volgende stappen zijn het vastzetten van de choreo en blokken. Ook de inkleding (kostuum/set) in orde krijgen, is een belangrijk focuspunt. Ik wil graag meer discipline kweken in deze laatste periode, en momentum proberen opbouwen om na Stafeta verder te werken.

CHAOS
toonmoment reguliere werking
15 april ’23 | Bij’ De Vieze Gasten

Beeld: Shirin Rabi

Beeld je een wereld in waar chaos regeert, waar normvervaging de norm is en waar outcasts zondigen tegen elke denkbare zonde. Een plek waar wargeesten heersen. Ze kleuren de lijntjes weg, ontstemmen de piano en vullen je zakken. In de hoop de vastgeroeste systemen in de buitenwereld terug in beweging te krijgen. Daarbij geldt maar één wet: alle regels kunnen op elk moment veranderen.

“Soms moet ge uzelf afbreken om uzelf daarna weer verkeerd ineen te steken.”

Twee keer per jaar werkt Jong Gewei tijdens een intensieve werkperiode naar een publiek toonmoment toe. De bende vertrekt daarbij steeds vanuit eigen verbeelding en thema’s die ze zelf belangrijk vindt. Deze werkweek gingen ze aan de slag rond chaos. Nu tonen ze u graag hun work-in-progress, bij de Vieze Gasten, waar ze kind aan huis zijn.

Verwacht u aan een toonmoment zoals u de bende van Jong Gewei kent: bevlogen, jong, vol lef, hyperdivers en met -om in het thema te blijven- een gezonde dosis chaos. Kom af! En ontdek mee wat de disruptieve én constructieve kracht van chaos kan zijn.

Van en met Adel, Aleks, Alexia, Ali, Alice, Bart, Brigitte, Ebenezer, Famke, Gabriel, Georgina, Haider, Heba, Indrit, Juliette, Lena, Lore, Minas, Mohamed, Nadya, Renée, Samy, Seba, Simon, Sofie, Tina, Yaël

SWEATSHOP
toonmoment reguliere werking
15 & 16 september ’22 | Bij’ De Vieze Gasten

Beeld: Brigitte Mys
Beeld: Brigitte Mys
Last van angstaanvallen, puistjes, onwelriekende lichaamssappen of maatschappelijke verzuring? Laat je zuiveren in onze wellness-hamam-sauna-sweatshop.
Kom proeven van ons diverse aanbod aan wellness-faciliteiten:
van exorcisme tot taalzuivering, van body cleansing tot cultural cancellation.
Wij ontvangen je onbevlekt en recycleren je lichamelijk en geestelijk afval.
Je gaat weer buiten als een lege pagina, een nieuw mens.
Want Jong Gewei wast witter dan wit.

Twee keer per jaar werkt Jong Gewei tijdens een intensieve werkperiode naar een publiek toonmoment toe. De bende vertrekt daarbij steeds vanuit eigen verbeelding en thema’s die ze zelf belangrijk vinden. Deze werkweken gingen ze aan de slag rond reinheid.
Wat benoemen we als onrein en wie is zuiver?
Wat als de angst voor onreinheid het helemaal van je overneemt?
Na 10 dagen van research en creatie presenteren ze u graag hun work-in-progress
over het kruispunt tussen politieke correctheid, zweet, maandverband en paddenstoelen.
 
Van en met Adel, Aleks, Ali, Arno, Bart, Brigitte, Ebenezer, Elisa, Elyas, Georgina, Haider, Heba, Indrit, Juliette, Lena, Lore, Renée, Samy, Sofie, Shushanik, Suzanne, Tina, Yaël

Donderdag 15/9 – 20u – Bij’ De Vieze Gasten
Vrijdag 16/9 – 20u – Bij’ De Vieze Gasten
 

YOU HAVE THE RIGHT TO REMAIN VIOLENT
toonmoment reguliere werking
9 april ’22 | Bij’ De Vieze Gasten

Beeld: Alice D’hondt

De werkweek in april was een intensivering van een werkproces dat al maanden bezig was rond macht in al zijn vormen. 
“You have the right to remain violent” werd een voorlopig sluitstuk van een boeiend werkproces. Van raciale profilering, tot #metoo, van geweld tegen de politie tot real life superheroes. Wie bepaalt de regels, wie mag ze overtreden en wie speelt er vals?

SOLO’S
toonmoment STAFETA
9 april ’22 | Bij’ De Vieze Gasten

Beeld: Alice D’hondt
Een groeiende groep Jong Geweiers is eraan toe om ook eigen werk te beginnen ontwikkelen. Vanaf 2023 wordt daarom STAFETA opgericht, een artistiek labo waarbinnen zij kunnen doorgroeien als makers, spelers en denkers. Arno, Ebenezer en Suzanne gaven alvast een voorsmaakje van hun eigen onderzoek.

SOLO’S
toonmoment openingsfestival
2 oktober ’21 | Bij’ De Vieze Gasten

GODS IN THE CLOUD
toonmoment // 4 september ’21 – Bij’ De Vieze Gasten

Waarom past het deksel van de waarheid soms zo slecht op het potje van de werkelijkheid? In tijden van propaganda, relatieve waarheden en fake news, gaat Jong Gewei te rade bij de enigen die nog écht lijken te zijn: de goden. Ze stijgen op naar The Cloud, zweren elkaar eeuwig trouw en gaan in groepstherapie, ver van het alziende oog van de media. Ze bricoleren een mensheid 2.0, liefst ééntje met échte liefde en zonder de fouten van de eerste mislukte pannenkoek. 

Een voorstelling van: Juliette Guimet, Yaël Bobo, Simon Voet, Suzanne Versele, Odile Versele, Ebenezer Ankrah, Indrit Aliu, Elyas Al Nasser, Jente Dhose, Lena Bulckaert, Myrtil Simeon, Renée Goethijn, Amélia Malfait, Elise De Vos, Lore Termont en Bart Capelle.

 

Jong Gewei: een collectief van jonge doeners die theater maken zonder te veel fanfare

Radicale toegankelijkheid in de kunstensector en het kunstonderwijs? Hoe creeër je dat? Met dit CERA impulsproject ontwikkelen Jong Gewei, Platform-K, Vooruit en KASK Drama een gedeelde praktijk van samen wonen, samen werken, samen leren en kennis delen.

Samen willen ze het artistieke coachingsaanbod voor mensen met een beperking vergroten en de sociale ondersteuning voor jong artistiek talent met uiteenlopende culturele en sociale achtergronden versterken. Dit artikel door Sofie Joye zoomt in op de praktijk van Jong Gewei, bekeken vanuit het perspectief van haar deelnemers en makers in spe.

“Je komt in aanraking met  verschillende meningen, verhoudingen, intenties en visies op de wereld. Als jij een verhaal vertelt, zijn er bij Jong Gewei meteen 20 verhalen die een andere invalshoek introduceren en vertel je uiteindelijk samen een verhaal dat zoveel rijker is. Je kan geen vooroordeel hebben of dat wordt omvergeworpen in de groep.”

Lees hier het volledige artikel.

WHAT IF GODS WERE AMONG US, BUT WE JUST DID NOT SEE THEM?
– Eenzame goden in de Brugse Poort

AFGELAST
KAMP + PUBLIEKE HAPPENING 12 aug.
bij Theater Antigone, zomer 2020

Op het moment dat de extreem conservatieve Vlaams-nationalistische jongerenbeweging ‘Schild en Vrienden’ de propagandistische kracht van online platforms ontdekte en bijgevolg de sociale media veroverde, ging Jong Gewei aan het denken over de golf van identitaire bewegingen wereldwijd én over de gevaren, maar ook de waarde van vaderlandsliefde. 

In 2018 exploreerden ze de krochten van het rechtse gedachtegoed en populisme. Het materiaal dat hier rond verzameld werd, kwam destijds samen in een toonmoment met als titel ‘Shield and Friend. May the force be with you.’

Exact één jaar later zetelt Dries Van Langenhove in de Kamer van Volksvertegenwoordigers en wordt vanuit de overheid het idee voor het opstellen van een Vlaamse Canon naar voor geschoven, met bovenaan de lijst ballekes in tomatensaus en F.C. De Kampioenen.

Jong Gewei besluit hieraan mee te schrijven en gaat op zoek naar wat deel zou moeten uitmaken van een Interplanetaire canon: één die verbindt in plaats van polariseert. Ze wilden het vragen aan 100 Vlamingen van diverse pluimage, maar de straten waren leeg. Een klein virus had het publieke en economische leven namelijk stil gelegd. 

Nu de mensheid opnieuw zou kunnen beginnen, zou het dan ook anders kunnen gaan? 

Jong Gewei wil niet meer uit elkaar gedreven worden, ze wil verbinden. Maar hoe bereiken we een publiek in deze tijden van collaps? Deze zomer gaat Jong Gewei op zoek naar een publiek en naar nieuwe manieren om dat publiek te ontmoeten.

Van 6 tem 12 augustus wordt er bij Theater Antigone in Kortrijk samen gewerkt, geslapen en gegeten. Op 12 augustus tonen we de resultaten tijdens een publieke happening, waar ook u van harte bent uitgenodigd!

Meer info volgt snel.


Chronieken van de Nachtwandelaars
UFO

Tijdens de lockdown begonnen TransfoCollect en Jong Gewei na enkele zoomsessies te wandelen. Het waren vooral stilte wandelingen in parken of bossen, met af en toe een vraag en daaropvolgend een kort gesprek. Er werd gewandeld op verschillende tijdstippen van de dag en als voorbereiding op het onderzoeksproject UFO. Giovanni Baudonck heeft alle opgenomen gesprekken verzameld en gemonteerd. Wandel gerust mee en luister naar de Chronieken van de Nachtwandelaars.


U.F.O.
K.A.K., TransfoCollect & Jong Gewei

United Federation of Outsiders/ Opponents: een onderzoeksproject van K.A.K., TransfoCollect & Jong Gewei. Een politieke beweging. Een politieke partij. Verlegen radicalen. Meer nieuws volgt.

BOUFFE ET BATAILLE
door UNITED FEDERATION OF OUTSIDERS/OPPONENTS
19 09 2020

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is ed1af7d6-acef-4fd0-abbb-5349d40b8036-1.jpg

We organiseerden met onze vrienden U.F.O. een conflict.

Onderzoek. Geen theater.

Politiek. Niet altijd correct.

Welkom bij U.F.O.

De Verenigde Federatie van Opponenten en Outsiders

Vandaag doen we aan politiek

Vandaag doen we aan oorlog

Vandaag doen we aan passionele liefde

Vandaag doen we niet aan theater

Geen protagonisten

Geen antagonisten

Alleen agonisten: 

spelers die de arena betreden met verwondering voor elkaar 

We gaan spelen

Want spelen is waar menselijke cultuur begint,

voor ze versmacht wordt met te veel regels en moraliteit

We nemen de regels niet serieus

maar we nemen het spel serieus

Er zijn geen regels in ons spel van politiek en passie

Behalve één: 

Kom uit de loopgraven

U.F.O. staat voor positie innemen

Begeren in plaats van beheren

Désirer au lieu de diriger

Temperament instead of management

Laat het spel beginnen”

Openingsspeech van ‘Bouffe Et Bataille’

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is 20200919_170445-scaled.jpg

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is 20200919_175706-scaled.jpg

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is acb99f47-4edc-4f11-9266-fe1f4ec5f83b-3.jpgDeze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is 76760454-6745-4193-91c5-94542e760033.jpg

Chronieken van de Nachtwandelaars
UFO

Tijdens de lockdown begonnen TransfoCollect en Jong Gewei na enkele zoomsessies te wandelen. Het waren vooral stilte wandelingen in parken of bossen, met af en toe een vraag en daaropvolgend een kort gesprek. Er werd gewandeld op verschillende tijdstippen van de dag en als voorbereiding op het onderzoeksproject UFO. Giovanni Baudonck heeft alle opgenomen gesprekken verzameld en gemonteerd. Wandel gerust mee en luister naar de Chronieken van de Nachtwandelaars.

http:// http://

 

 

 

 

AVONDEN VAN HOOP
met Jong Gewei/ Kloppend Hert/ Vooruit/ Theater aan Ze

In tijden waarin Angst en Algoritmes, Polarisatie en Paniek lijken te regeren, is er meer dan ooit behoefte aan een tegengif. Lucas De Man nodigt tijdens de Avonden van Hoop vijf huizen – Het Zuidelijk Toneel, Kloppend Hert, ARSENAAL/LAZARUS, Het nieuwstedelijk en Victoria Deluxe/Kopergietery – uit om ons samen met hun gasten een gezonde dosis Hoop te geven. Het worden vijf totaal verschillende unieke theatrale avonden met een ding gemeen: je verlaat vol goeie moed en energie de zaal.

Think Positive. Als het over de toekomst gaat, dwingen we onszelf vaak in een korset van constructief denken en optimisme. Want aan woede en pessimisme hangt een geurtje van achteruitgang en verzuring. We worden er niet gelukkiger van. Maar de kracht van pessimisme wordt vaak onderschat. Het zorgt ervoor dat we dingen kritisch onder de loep nemen en zet aan tot handelen. Een jonge generatie eist nu haar plaats op in de wereld en dwingt het recht af om haar toekomst zelf in handen te nemen.

Theatergezelschap Kloppend Hert en hun atelierwerking Jong Gewei geven ruimte aan die jonge generatie, die steeds meer van zich laat horen. Een aantal scherpe jonge stemmen komen aan het woord. Ze tonen ons hoe ze hun woede of pessimisme omzetten in hoopvolle acties en verandering. Wat zijn hun wensen en verlangens voor morgen? Hoe willen zij die graag vormgeven? Daarnaast gooien de spelers van Jong Gewei hun verbeelding in de strijd om een andere toekomst.

Jong Gewei nodigde enkele sprekers uit: Hassan Al Hilou, Lisette Ma Neza en Marios Bellas in naam van Extinction Rebellion.

Ook de Bboys van Together We Stand in Gent passeerden tijdens deze avond. 

2 augustus 2019, NMBS Loods, Oostende

Foto (c) Maarten Geukens


FESTIVAL DE MARSEILLE
met Vooruit/ Jong Gewei

De delegatie Jong Gewei’ers (Ömer, Alpeslan en Malik) die in juni naar Marseille trok, sloeg de handen in elkaar met de andere stadsresidenten van Vooruit in de buitenwijk Plan d’Aou. Hieruit ontstond het idee om een samenwerking aan te gaan met La Gare Franche (het plaatselijke cultureel centrum). In de tuin van La Gare Franche organiseerden we een middag rond thema’s als gentrificatie en kolonisatie, waarbij we een platform creëerden voor verhalen van mensen uit de buurt en aanverwanten, rondetafelgesprekken over sociale en duurzame initiatieven uit de buurt, slam, rap en artistieke interventies.

Toonmoment op 24 juni 2019 in Marseille.


BAL MOSQUEE 2019
theatraal festival

Met veel goesting nodigen we u uit op 23 en 24 februari Bij De Vieze Gasten voor de tweede editie van Bal Mosquée, een tweedaags theatraal festival van theatergezelschap Kloppend Hert.

Een weekend lang presenteren we toonmomenten, theatrale interventies, live muziek, documentaires en gesprekken rond de vraag: waar kan het naartoe met ons onderwijs?

 In de aanloop naar de voorstelling Zero for Conduct, een co-creatie met Fabuleus in het najaar 2019, nemen we het thema onderwijs onder de loep. In ons werk met jongeren merken we dat ze vaak te weinig beschikken over instrumenten om kritisch om te gaan met de tsunami aan informatie die hen overspoelt. In die zoektocht zijn ze soms vatbaar voor ongenuanceerd opvattingen van de werkelijkheid. Daarom zou bv. filosofie een erg belangrijk vak moeten zijn, ongeacht studierichting, leeftijd of plek in het zgn. ‘watervalsysteem’. 

Wat is de mens? Hoe kunnen we (samen)leven? Wat kunnen we kennen?  Is de mens vrij of wordt hij gedetermineerd door natuurwetten? Zijn wij onze hersenen? Zijn we van nature egoïstisch of zijn we sociale dieren? Wat is de verhouding tussen wetenschap en religie?

En hoe maak je ruimte voor die vragen in een onderwijssysteem waarin leerkrachten bedolven raken onder paperassenwerk, malcontente ouders en arbeidsmarkt-gerichte leerdoelstellingen? 

Voor Bal Mosquée 2019 nodigden we theatermakers, choreografen, jongeren, experten en muzikanten uit om rond die vragen aan de slag te gaan. 

Verwacht u alvast aan interventies van oa. Marijke Pinoy, Elie Tass, Adnane Lamarti, Paola Bartoletti, Giovanni Baudonck, Judith Vindevogel, K.A.K (Koekelbergse Alliantie van Knutselaars), Shirin Rabi aka ShiSha, Wim Cuyvers, Geert Opsomer en de Kinderfanfare. 

Daarnaast presenteren ook jongeren van onze eigen werking Jong Gewei, van zusterorganisatie TransfoCollect en van de equipe van Fabuleus een aantal theatrale interventies. Ceremoniemeesters van dienst zijn actrice-pianiste Valentina Toth en slam poet Fatih Devos.

Op zaterdag 23/2 wordt u verwacht tussen 18u00 en 22u00, op zondag 24/2 tussen 14u00 en 18u00.

 

Bal Mosquée is een samenwerking van Kloppend Hert met KASK, Bij’ De Vieze Gasten en Vooruit met de steun van de Stad Gent en de Vlaamse Gemeenschap.


SHIELD & FRIEND, may the force be with you
toonmoment

Wat als we een groep mensen de ruimte zouden insturen, om ergens anders de mensheid te vertegenwoordigen? Met alleen een vage herinnering aan het leven op aarde, zonder enig idee van hun bestemming. Erase and rewind. Een mini-mierennest met de meest uiteenlopende achtergronden, die opnieuw moeten uitvissen hoe ze met elkaar verder kunnen.

Is onze angst voor wat we niet kennen aangeboren of aangeleerd? Wanneer kiezen we voor een gemeenschap en wanneer voor onszelf? En als de mensheid opnieuw zou kunnen beginnen, zou het dan ook anders kunnen gaan? Met deze vragen in het achterhoofd, werkt de bemanning van Jong Gewei een week lang aan een toonmoment.

2 november 2018 om 20u30 Bij’ De Vieze Gasten

Van en met: Ahmed Kamal, Alpaslan Mercimek, Anil Ince, Arber Aliaj, Arno Hoornaert, Arthur Kepel, Bart Capelle, Ebenezer Ankrah, Elisa De Block, Gust Mestdagh, Haider Al Timimi, Juliette Guimet, Lore Termont, Lyna Sorokovska, Malik Fye, Miarka Van Peteghem, Naji Seddik, Omer Kurutepe, Renée Goethijn, Rune Van Haesevelde, Sammy Belabbas, Shushanik Gorginyan, Simon Voet, Suzanne Versele.


STUDIO SINDBAD
toonmoment

Studio Sindbad  is een onderzoek dat we voor het eerst delen met een publiek. We werken en tonen achtereenvolgens bij’ De Vieze Gasten, in Larf! en in Vooruit.

Wat hebben we nodig om ons ergens thuis te voelen? Waar kunnen we zijn wie we willen zijn? Wat kan een foto vertellen dat in woorden niet te vatten is? Studio Sindbad is het atelier van een fotograaf waar onze diepste geheimen op film worden vastgelegd.Vergeet de selfie: deze foto’s belanden beter niet op het internet.

Jong Gewei is de junior league van theatergezelschap Kloppend Hert. In tweewekelijkse ateliers zoeken mensen van uiteenlopende achtergronden samen uit waar hun talenten liggen, zowel op als naast de scene. Binnen Jong Gewei brengen we onze individuele verhalen samen en leggen een nieuwe puzzel van de wereld die we delen.

4 november 2017 om 20u30 Bij’ De Vieze Gasten

12 november 2017 om 16u bij Larf!

21 november 2017 om 20u in Minardschouwburg (i.s.m Vooruit)

Van en met: Yael Bobo, Anil Ince, Sammy Belabbas, Arthur Kepel, Arber Aliaj, Aleks Nasipyan, Juliette Guimet, Jenebah Kamara, Simon Voet, Ahmed Venos, Febe Coysman, Rune Vanhaesevelde, Shirin Rabi, Sarika Upadhyaya, Elisa De Block, Angela Borisova, Georgina Teunissen, Bart Capelle, Haider Al Timimi, Fien Mombaerts, Renée Goethijn, Lore Termont

Jong Gewei is een initiatief van theatergezelschap Kloppend Hert in samenwerking met Bij’ De Vieze Gasten, Larf!, Vooruit en KASK. Met de steun van de Vlaamse Gemeenschap en de Stad Gent.


BAL MOSQUEE 2017
theatraal festival

Van harte welkom op Bal Mosquee, ons gloednieuwe ééndagsfestival!

 Theatergezelschap Kloppend Hert zoekt nieuwe antwoorden voor een nieuwe tijd. Eten we bio of halal? Is de boerkini een nieuw taboe voor de westerse mens? En waarom douchen steeds meer jongeren op school in hun zwembroek? Moeten de rokken korter of langer? Is voetbal voor macho’s? Kan je moslim en homo zijn? Waar blijven de gender-neutrale wc’s? En wat met de liefde?

Bal Mosquee is een eendagsfestival waarin we het bos door de bomen proberen te zien. Of we planten er een paar bij. In het gezelschap van verlichte denkers uit oost en west vuren we een hele dag theater, battles, gesprekken en film op u af. We nodigen gasten uit en tonen pril werk van onze junior league Jong Gewei en haar Brusselse zuster Transfo-Collect.

Zondag 17 december van 14u tot 23u Bij’ De Vieze Gasten.

 

Bal Mosquee is een initiatief in samenwerking met Transfo Collect en Bij’ De Vieze Gasten met de steun van de Vlaamse Gemeenschap en de Stad Gent.