Neveneffecten

A BIGGER THING – LISI ESTARAS

OPERA BALLET VLAANDEREN

Wat betekent het om samen te dansen? Hoe bouw je aan een gemeenschap? Moet je wel dezelfde waarden delen? De Argentijnse choreograaf Lisi Estaras werkte een jaar lang met een diverse groep van vijftig dansers uit Gent rond ontmoeting, intimiteit en toenadering.
Enkele van onze Jong Geweiers maken mee deel uit van dit verhaal.
De Gentse operazaal wordt voor de gelegenheid omgebouwd tot een spectaculaire balzaal waarin de nu eens opzwepende, dan weer melancholische tango’s van de Argentijnse componist Eduardo Rovira de dans leiden. Deze onterecht onbekende tangovernieuwer verweeft in zijn composities muzikale invloeden uit de meest uiteenlopende stijlen. Net daarom vormen ze de uitgelezen soundtrack voor de heel verscheiden verhalen die de Gentse stadsbewoners meebrengen. Een nieuwe samenleving als een hybride constructie: het fundament voor A Bigger Thing. Na de voorstelling speelt de tangoband nog even door en nodigt de cast het publiek uit om de vloer in te nemen. 

Beluister de playlist hier.

Speeldata: 15-17 september 2022
Duur: 60 min.
→ Tickets en info

WEE MIJ / WEE U
EINDWERK SUZANNE VERSELE

CAMPUS KAAI RITCS

 

 

 

 

 

Langs, via en naast Jong Gewei ontstaan schone synergieën. En sommige spelers groeien door richting kunsthogescholen en bewandelen daar verder hun pad. 
Suzanne Versele is één van hen en presenteerde op 8, 9 en 11 juni haar eindwerk Wee mij / Wee u.
Als medespelers werkte ze onder andere met Ebenezer Ankrah en Arno Hoornaert – tevens twee Jong Geweiers.


SLOOP DE MUROS!
THEATER ALS MAGNEET VOOR MEERSTEMMIGHEID EN EEN ANDER ONDERWIJSMODEL

ARTIKEL

© PILOOOT


Op 9 maart 2022 organiseerde Jong Gewei een ‘Université Populaire’ in Vooruit. Een concept dat coaches en spelers van Jong Gewei samenbrengt met studenten en docenten drama van Hogeschool Gent-KASK-Koninklijk Conservatorium. Diezelfde middag ging An Van den Bergh van Demos in gesprek met Haider Al Timimi en Bart Capelle, artistieke coaches en oprichters, over de ontstaansreden en het artistiek-pedagogisch concept van Jong Gewei.

Lees het volledige artikel hier.


GENT, EUROPESE CULTURELE HOOFDSTAD 2030

We mogen trots melden dat Shushanik Gorginyan en Malique Fye beide zetelen in de 30 van 2030. Dit is een team toekomstdenkers dat Gent zal helpen naar de titel van Europese Culturele Hoofdstad van 2030!

Meer info? 


ALI ÜNAL

MONTIGNARD 2021

©  Monty

Ali, een van de vaste begeleiders van Jong Gewei is de komende maanden een van de Montignards, een deskundigheidstraject van de Monty.

‘Kom, kom opnieuw, wie je ook bent, kom’ zei Rumi, de grote soefi-mysticus. Aan mijn medemontignards wil ik hetzelfde zeggen. Met een open hart en enorm veel goesting kijk ik de komende maanden tegemoet. Ik hoop zoveel mogelijk nieuwe zielen te ontmoeten want ik weet dat het een meerwaarde kan zijn in een creatief proces.

Zoals een kind dat naar de speeltuin gaat en weet: ‘ik ga zo de zandbak in’, zo kijk ik naar de scène. Ik creëer graag eerst een speelwereld met maquettes, kostuums, projecties en decor. Vanuit dat plezier kan je dingen laten ontstaan. Dan introduceer ik poppen en acteurs in mijn maquettewereld. Ik hou ervan om zo een magisch realistische wereld te creëren, een universum waar alles en iedereen een plaats kan krijgen.

Ik speel graag met verhoudingen tussen mensen en gebouwen. Gebouwen die vluchten van een stad omdat mensen er oorlog voeren. Of mensen die veranderen in gebouwen omdat ze te veel stilstaan in het leven en hun eigen afwezigheid bewonderen. Een hammam wordt een deur naar de dood of een bushokje dat een woonkamer wordt.

Op school leerde ik technieken om zo’n universum te creëren. Samen met de andere Montignards wil ik dit verder ontwikkelen en zoeken naar nieuwe manieren om zo’n wereld op scène te brengen. Want er is geen einde aan de verbeelding op het podium. Theater is misschien een van de weinige plekken waar alles mogelijk is zonder oordeel.

Kom meer te weten over de andere Montignards!


Ali, een van de vaste begeleiders van Jong Gewei is de komende maanden een van de Montignards, een deskundigheidstraject van de Monty.

‘Kom, kom opnieuw, wie je ook bent, kom’ zei Rumi, de grote soefi-mysticus. Aan mijn medemontignards wil ik hetzelfde zeggen. Met een open hart en enorm veel goesting kijk ik de komende maanden tegemoet. Ik hoop zoveel mogelijk nieuwe zielen te ontmoeten want ik weet dat het een meerwaarde kan zijn in een creatief proces.

Zoals een kind dat naar de speeltuin gaat en weet: ‘ik ga zo de zandbak in’, zo kijk ik naar de scène. Ik creëer graag eerst een speelwereld met maquettes, kostuums, projecties en decor. Vanuit dat plezier kan je dingen laten ontstaan. Dan introduceer ik poppen en acteurs in mijn maquettewereld. Ik hou ervan om zo een magisch realistische wereld te creëren, een universum waar alles en iedereen een plaats kan krijgen.

Ik speel graag met verhoudingen tussen mensen en gebouwen. Gebouwen die vluchten van een stad omdat mensen er oorlog voeren. Of mensen die veranderen in gebouwen omdat ze te veel stilstaan in het leven en hun eigen afwezigheid bewonderen. Een hammam wordt een deur naar de dood of een bushokje dat een woonkamer wordt.

Op school leerde ik technieken om zo’n universum te creëren. Samen met de andere Montignards wil ik dit verder ontwikkelen en zoeken naar nieuwe manieren om zo’n wereld op scène te brengen. Want er is geen einde aan de verbeelding op het podium. Theater is misschien een van de weinige plekken waar alles mogelijk is zonder oordeel.

Kom meer te weten over de andere Montignards!

VIDEODROOM: GHOST ‘THE SHINING’ EDITION

VOORUIT EN FILMFEST GENT
16 tem. 24 OKTOBER 2020

c Stedho

Heeeeeere’s Johnny! Om het veertigjarige bestaan van Stanley Kubricks epische cultfilm te vieren, slaan Vooruit en GHOST opnieuw de handen in elkaar. Tijdens VIDEODROOM wandel je op je eentje doorheen Kubricks meesterwerk, op een exclusief, once in a lifetime, coronaproof én lekker spannend ‘haunted house’ parcours. Onderweg word je warm onthaald op optredens, performances, installaties, projecties en nog veel meer. Come play with us!

De derde samenwerking tussen GHOST en Vooruit mag je gerust speciaal noemen. Geen grote massa volk, wel een uiterst persoonlijke belevenis die je enkel tijdens VIDEODROOM kan beleven. Is het een toeval dat ‘The Shining’ centraal staat op deze editie? Natuurlijk niet: nog nooit is dit verhaal van afzondering en eenzaamheid zo herkenbaar geweest als in deze tijden. Daarom toveren we Vooruit om tot het Overlook Hotel, waarbij je op eigen houtje langs de minder bekende kantjes van het gebouw komt. 

De line-up van deze unieke editie bestaat uit Siegfried Burroughs (Onmens, Kapitan Korsakov), Herrenscheide en Stef Van Looveren (in samenwerking met GOUVERNEMENT), Vooruit-resident Jong Gewei, Audiotheque, Shht, Winne Clement (Fujara Flutes), TTBWRS, gitarist Geoffrey Burton, Laima, Christeene, Maximiliaan Dierickx, dansers van Opera Ballet Vlaanderen, Studio Stories en Thelooca. Kom vooral zelf ontdekken wat ze juist doen. En wie weet loop je wel iemand tegen het lijf. Redrum!


“Making me feel powerless does not make you powerful

TINE VAN DE LOOVERBOSCH

MEI 2020

Tine – lid Jong Gewei – spoot samen met vriendin Patrycja Olszówka krijtboodschappen op de Gentse stoep. Op verschillende plekken waar vrouwen regelmatig worden lastig gevallen, zijn nu verschillende zinnen waaronder ‘ Uw blik is ongepast, mijn kleren niet’ te lezen. Met deze sterke actie willen ze ongewenste intimidatie van vrouwen op de straat aanklagen. Lees het interview voor de VRT.


EBENEZER ANKRAH

VOORJAAR 2020

Ebenezer schreef als jong begeleider voor Younited9000 bij Victoria Deluxe enkele woorden neer over zijn ervaringen met racisme.

“Het klopt dat er nog heel veel racisme is. Ook al word ik er vaak mee geconfronteerd, je beseft dat niet altijd op het moment zelf. En soms zie je of voel je het gebeuren en wil je reageren. Ik vermijd wel zoveel mogelijk de confrontatie zodat het niet erger wordt. Maar het maakt me boos. Ik huil snel, toch heeft niemand me ooit zien huilen. Als er iets racistisch gebeurt rondom mij dan breek ik vanbinnen. Maar als ik lach, word ik sneller kalm.

Vanbinnen brandt er wel een vuur dat er wil uitkomen. Ik probeer dan ijs op dat vuur te leggen. Ik wou dat ik mezelf kon zien als een blanke man. Soms voel ik me als zwarte man gevangen in een gevecht tussen zwart en wit. Ik voel soms een haat voor witte mensen. Achteraf denk ik dan na: het zijn niet alle blanke mensen. De Trumpstemmers bijvoorbeeld zijn niet allemaal wit. Ik ken ook blanke mensen die superchill zijn en met mij babbelen. Er is blanke politie die vriendelijk is tegen mij op straat. En er is blanke politie die me brutaal behandelt.”

#BlackLivesMatter

 

Palestina – Israël Project

2019 – 2020 – 2021

Afgelopen zomer trokken een mix van jongeren uit de theaterateliers van Kopergietery, Victoria Deluxe en Jong Gewei naar Israël en Palestina. Op zoek naar de kracht en weerbaarheid van de jongste generatie worden deze ervaringen de basis van een nieuwe voorstelling.

Vanuit Jong Gewei nemen Suzanne Versele, Juliette Guimet, Yaël Bobo en Ebenezer Ankrah deel.

 


 

Artistieke Interventie tijdens ‘Aan Tafel! Verbind de stad!’, ism. VOORUIT

26 SEPTEMBER 2019

Vooruit nodigt Jong Gewei uit voor een inspirerend tafelgesprek tijdens het Festival van de Architectuur (een samenwerking van het stadsatelier van Vooruit, Vlaams Architectuurinstituut en Stadbouwmeester Gent). Verschillende sprekers laten hun licht schijnen over verbinding in de stad of stellen net die verbinding in vraag. Rond de tafel zitten beleidsmakers, kunstenaars, journalisten, denkers en zelfs biologen met elk een eigen strategie of invalshoek.

Ebenezer en Nagi creëerden naar aanleiding van deze uitnodiging een korte interventie, olv. Renée en Bart.

 

 

Bal Mosquee

Van harte welkom op Bal Mosquee, ons gloednieuwe festival!

Bal Mosquee 2019

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is BALMOSQUEE_F_KH2019KL.jpg
Met veel goesting nodigen we u uit op 23 en 24 februari Bij De Vieze Gasten voor de tweede editie van Bal Mosquée, een tweedaags theatraal festival van theatergezelschap Kloppend Hert.

Een weekend lang presenteren we toonmomenten, theatrale interventies, live muziek, documentaires en gesprekken rond de vraag: waar kan het naartoe met ons onderwijs?

 In de aanloop naar de voorstelling Zero for Conduct, een co-creatie met Fabuleus in het najaar 2019, nemen we het thema onderwijs onder de loep. In ons werk met jongeren merken we dat ze vaak te weinig beschikken over instrumenten om kritisch om te gaan met de tsunami aan informatie die hen overspoelt. In die zoektocht zijn ze soms vatbaar voor ongenuanceerd opvattingen van de werkelijkheid. Daarom zou bv. filosofie een erg belangrijk vak moeten zijn, ongeacht studierichting, leeftijd of plek in het zgn. ‘watervalsysteem’. 

Wat is de mens? Hoe kunnen we (samen)leven? Wat kunnen we kennen?  Is de mens vrij of wordt hij gedetermineerd door natuurwetten? Zijn wij onze hersenen? Zijn we van nature egoïstisch of zijn we sociale dieren? Wat is de verhouding tussen wetenschap en religie?

En hoe maak je ruimte voor die vragen in een onderwijssysteem waarin leerkrachten bedolven raken onder paperassenwerk, malcontente ouders en arbeidsmarkt-gerichte leerdoelstellingen? 

Voor Bal Mosquée 2019 nodigden we theatermakers, choreografen, jongeren, experten en muzikanten uit om rond die vragen aan de slag te gaan. 

Verwacht u alvast aan interventies van oa. Marijke Pinoy, Elie Tass, Adnane Lamarti, Paola Bartoletti, Giovanni Baudonck, Judith Vindevogel, K.A.K (Koekelbergse Alliantie van Knutselaars), Shirin Rabi aka ShiSha, Wim Cuyvers, Geert Opsomer en de Kinderfanfare. 

Daarnaast presenteren ook jongeren van onze eigen werking Jong Gewei, van zusterorganisatie TransfoCollect en van de equipe van Fabuleus een aantal theatrale interventies. Ceremoniemeesters van dienst zijn actrice-pianiste Valentina Toth en slam poet Fatih Devos.

Op zaterdag 23/2 wordt u verwacht tussen 18u00 en 22u00, op zondag 24/2 tussen 14u00 en 18u00.

 Bal Mosquée is een samenwerking van Kloppend Hert met KASK, Bij’ De Vieze Gasten en Vooruit met de steun van de Stad Gent en de Vlaamse Gemeenschap.

BAL MOSQUEE 2017

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is 26179534_10213292918691391_404879583_o.jpg

Theatergezelschap Kloppend Hert zoekt nieuwe antwoorden voor een nieuwe tijd. Eten we bio of halal? Is de boerkini een nieuw taboe voor de westerse mens? En waarom douchen steeds meer jongeren op school in hun zwembroek? Moeten de rokken korter of langer? Is voetbal voor macho’s? Kan je moslim en homo zijn? Waar blijven de gender-neutrale wc’s? En wat met de liefde?

Bal Mosquee is een eendagsfestival waarin we het bos door de bomen proberen te zien. Of we planten er een paar bij. In het gezelschap van verlichte denkers uit oost en west vuren we een hele dag theater, battles, gesprekken en film op u af. We nodigen gasten uit en tonen pril werk van onze junior league Jong Gewei en haar Brusselse zuster Transfo-Collect.

Zondag 17 december van 14u tot 23u Bij’ De Vieze Gasten.

Bal Mosquee is een initiatief in samenwerking met Transfo Collect en Bij’ De Vieze Gasten met de steun van de Vlaamse Gemeenschap en de Stad Gent.

Festival De Marseille
met Vooruit/Jong Gewei

De delegatie Jong Gewei’ers (Ömer, Alpeslan en Malik) die in juni naar Marseille trok, sloeg de handen in elkaar met de andere stadsresidenten van Vooruit in de buitenwijk Plan d’Aou. Hieruit ontstond het idee om een samenwerking aan te gaan met La Gare Franche (het plaatselijke cultureel centrum). In de tuin van La Gare Franche organiseerden we een middag rond thema’s als gentrificatie en kolonisatie, waarbij we een platform creëerden voor verhalen van mensen uit de buurt en aanverwanten, rondetafelgesprekken over sociale en duurzame initiatieven uit de buurt, slam, rap en artistieke interventies.

Toonmoment op 24 juni 2019 in Marseille.

DROP BY DROP
Première vr 09 10 2020

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is Screenshot-2020-09-03-at-18.51.12.png
foto (c) freddy Willems

In de zomer van 2019 maakten acht jongeren uit de atelierwerkingen van Kopergietery, Victoria Deluxe en Jong Gewei een werkreis naar Palestina. Ze trokken tien dagen rond in de Westbank en bezochten Tel Aviv. Twee jongeren konden niet mee omdat ze geen visum kregen om Israëlisch grondgebied te betreden, zij volgden de reis noodgedwongen mee vanuit Gent.

Vraag je aan de jongeren wat de onderdompeling in dit conflictgebied met hen deed, dan antwoorden ze: ‘mijn hart is duizend keer gebroken’, ‘lifechanging’ of ‘er is in vuur in mij aangewakkerd dat niet meer uit zal gaan’. In Drop by drop zoeken ze samen met Craig Weston en Giovanni Baudonck een vorm om dat vuur te delen met een publiek.

“De reis naar Palestina en deelnemen aan het project heeft mijn visie op de wereld en op conflictsituaties zeker en vast doen veranderen. Door de gezichten en verhalen achter cijfers en statistieken te leren kennen, begon ik ook anders te kijken naar andere statistieken en cijfers. Elk cijfertje kreeg een gezicht, een verhaal, een familie, vrienden, een passie,… en zo kreeg elk conflict en elk thema een veel grotere impact op mij dan het voorheen ooit had. Sinds de reis probeer ik zo veel mogelijk om naar individuele mensen hun verhalen te luisteren over hoe het is in hun situatie, in de plaats van enkel Wikipediapagina’s of artikels te lezen geschreven door buitenstaanders. Ik probeer naar die stemmen te zoeken en te luisteren die gehoord moeten worden, het is tenslotte hun situatie waarover we het hebben.” – Yaël

theatervoorstelling door KOPERGIETERY, KGbe & Victoria Deluxe
ism. Jong Gewei

Info en tickets