Home

18.01.2020 Masha’el Falesteen Collectief – Dabkah Tour 2020

Together for Love and Peace among our Children

@De Centrale – Gent , 20:00

Tickets en meer info

Het “Masha’el Falesteen Collectief” (een deelwerking van het Askar Social Development Centre in Nablus, Palestina) maakt zich op voor een unieke culturele tournee.
De groep bestaat uit een twaalftal dansers (jongens en meisjes tussen 12 en 16 jaar) die hun traditionele Palestijnse dansshow presenteren in o.a. België, Frankrijk en Spanje.
Dabké of dabkah (letterlijk: stampen) is een typische Levantijnse reidans uit Palestina, Libanon, Jordanië, Irak en Syrië. Dabké wordt op grote schaal uitgevoerd op bruiloften, festivals en andere belangrijke gelegenheden en wordt stilaan ook bij ons populair.
In deze 45 minuten durende show vangt het publiek een glimp op van de stilaan bedreigde Palestijnse cultuur via traditionele muziek, dans en kleurrijke klederdracht. Een boodschap van hoop, liefde én vrede in politiek steeds barrere tijden.

Aansluitend vertellen enkele Gentse jongeren over hun reis naar de Palestijnse Westelijke Jordaanoever, afgelopen zomer o.l.v. vzw Vrede.
Deze werkreis kadert in een cultureel project van Victoria Deluxe, Kopergietery en Jong Gewei.
De Gentse jongeren ontmoetten er de jongeren van het Masha’el Falesteen Collectief.
Dit weerzien grijpen ze samen aan om hun reiservaringen te delen en over de politieke context in de Westbank te vertellen.
Dit project moet tot slot uitmonden in een theatervoorstelling, die in september 2020 in première gaat.


Investeer meer in kunst en cultuur, niet minder.

Invest more in arts, rather than less.

Teken deze petitie

Omdat onze kunsten internationaal vermaard zijn. Omdat dat ons trots maakt. Omdat onze kunstenaars noodzakelijke verhalen vertellen over wie we zijn. Omdat die verhalen ons houvast geven, of ons uitdagen. Omdat onze kunsten diep verweven zijn met onze cultuur.

Omdat de creatieve sectoren werk geven aan 171.265 mensen die samen voor 12,5 miljard euro aan toegevoegde waarde creëren. Omdat die sector het beter doet dan bijv de chemie- of autoindustrie. 

Omdat onze kunsten in die sector artistiek baanbrekend werk leveren. Omdat ze zelfs artistieke voorsprong hebben op de rest van de wereld. Omdat we die voorsprong moeten vasthouden. Omdat dat ook begint bij vernieuwende, kleinschalige projecten. 

Omdat onze kunsten uw vertrouwen en dat van alle Vlamingen waard zijn. Daarom vragen wij MEER ipv MINDER investeringen in onze kunsten. Het moet niet veel meer zijn, maar vooral niet minder. 

ENG – Because our arts are internationally renowned. Because that makes us proud. Because our artists tell necessary stories about who we are. Because these stories give us something to hold on to, or challenge us. Because our arts are deeply interwoven with our culture. 

Because the creative sectors employ 171,265 people who together create 12.5 billion euros of added value. Because that sector is doing better than our chemical or car industry, for example. 

Because our arts are pioneering in this sector. Because they even have an artistic advantage over the rest of the world’s artistic scene. Because we have to maintain that lead. Because that also starts with innovative, small-scale projects. 

Because our arts are worthy of your trust and that of all Flemish people. That’s why we ask our government to invest in arts MORE, rather than LESS. It doesn’t have to be much more, but it certainly shouldn’t be less.

Over Jong Gewei

Jong Gewei is een theaterplatform voor mensen vanaf 16 jaar. Jong Gewei wil jonge mensen helpen ontdekken waar hun talenten liggen. Gent is één van van de meest multiculturele steden van België. Jong Gewei wil die diversiteit van de Gentse straat op het podium zien.

Heb je een passie voor het podium? Wil je iets doen met theater of film? Spelen, regisseren, dansen, maken, schrijven of decor bouwen?

We zijn op zoek naar jonge wolven en wolvinnen die erover nadenken om een creatieve weg in te slaan, misschien zelfs als professioneel. Bij ons kan je uitzoeken wat je in huis hebt en wat je daarmee kan.

Jong Gewei is een artistiek platform voor mensen vanaf 16 jaar. We werken tweewekelijks op zondag Bij’ De Vieze Gasten en jaarlijks naar een toonmoment toe.

Twijfel je nog? Contacteer ons gerust voor een babbel of neem deel aan een van onze workshops.

Jong Gewei is een initiatief van theatergezelschap Kloppend Hert in samenwerking met Bij’ De Vieze Gasten, Vooruit en KASK drama.

Begeleiders

Haider Al Timimi (1979, Bagdad)

Acteur en maker Haider stroomde via de jongerenwerking van Union Suspecte door tot de vaste kern van het collectief. In 2013 richtte hij het gezelschap Kloppend Hert op dat recentelijk structurele erkenning kreeg. Sinds 2015 doceert hij aan het 7de jaar Woord aan de Kunsthumaniora Brussel en is gastdocent aan het RITCS. Hij geeft workshops aan jongeren met diverse achtergrond voor De Brakke Grond, KVS, Les Halles De Schaerbeek, BRONKS, TransfoCollect. Hij was als speler en danser betrokken in verschillende producties waaronder Onze Lieve Vrouw van Vlaanderen (2005), Legal/ Illegal (2005), Singhet ende weset vro (2006), Broeders van Liefde (2007), Back to school (2010), Stabat Mater (2002), Layla wa Majnun (2006), Cesena (2011). Hij was al chroreograaf betrokken bij Singhet ende weset vro (KVS, 2005), In welk fabriekske zijt gij gemaakt (KVS, 2005), Het moment waarop we niks van elkaar wisten (2005, Kaaitheater), Bvba Borderline (2009) en Brecht Revue (2009). Hij maakte de voorstellingen Utopeace (2006), Carnival of Guilt (trilogie) (2010-2011), Flor de caña (2010), Ich Bin Wie Du (2012), Total Loss (2013), Bite the hand that feeds you (2014), Layla’s Fool (2016), Utopera (2017), Studio Shehrazade (Arsenaal/Lazarus, 2018), Zero for Conduct (fABULEUS, 2019)

Bart Capelle (1978, Hasselt)

Bart werkt als dramaturg, docent en mentor. Zijn liefde ligt bij werk dat de muren van het theater letterlijk of figuurlijk openbreekt. Werk dat de grenzen doet vervagen tussen professioneel en niet-professioneel, tussen sociaal en artistiek, tussen podium- en andere kunsten, tussen de scene en de wereld. Hij is vast lid van gezelschap Kloppend Hert en van het gelegenheidscollectief Lucida Ra. Daarnaast werkt hij regelmatig samen met Christophe Meierhans, Karl Van Welden, Anna Rispoli, Peter Aers en Lotte Van den Berg. Hij begeleidde een aantal eindwerken regie aan het RITCS en geeft les aan het zevende jaar Woord van de Kunsthumaniora Brussel. In het verleden was hij als dramaturg betrokken bij voorstellingen van o.a. Marijs Boulogne & Manah Depauw, Action  Malaise, Nieuwpoorttheater, Union Suspecte, Pol Heyvaert, National Theatre of Scotland (UK) en Makeshift Ensemble (IE).

Georgina del Carmen Teunissen (1980, Nicaragua)

Georgina is danseres, choreografe, docente en danscoach. Ze danste oa. mee in producties van Union Suspecte, Jan Fabre, Kendell Geers, Arne Sierens en Wim Vandekeybus. Samen met Haider AL TIMIMI creëerde ze Flor de Caña voor Union Suspecte (2008). Bij de creaties van Kloppend Hert is Georgina steeds betrokken als bewegingscoach. Verder geeft ze hedendaagse danslessen aan volwassenen bij WISPER en is ze begeleider bij Transfo Collect. In 2016 maakt ze voor BRONKS Anxcity: only vampires are afraid of the (spot)light. Voor KunstZ maakt ze de voorstelling No man’s land. Beide voorstellingen vertrekken vanuit het idee om de deelnemende jongeren en hun verhaal een gezicht geven in het brede culturele veld. Bij Kloppend Hert treedt Georgina steevast op als dans- en bewegingscoach. Ze is ook een van de vaste begeleiders van Jong Gewei.

Renée Goethijn (1987, Gent)

Renée Goethijn (°1987) volgde de makersopleiding aan het Ritcs in Brussel. Ze tast er de grenzen af tussen theater en beeldende kunst. Haar drieluik To get properly confused you have to put your head underwater/Ufo’s/Two things to do and two more things to do werd geselecteerd voor TAZ Jong Werk 2013. Na haar afstuderen krijgt ze een jaar onderdak in KcNona binnen een jongemakerstraject. Daar werkt ze mee aan Katja Dreyers Kroniek en sluit af met een eigen creatie Reconstruction of the day I left. Samen met nog een aantal andere ex-Ritcsers richt ze in 2014 K.A.K. op, een horizontaal verbond van 17 theatermakers, knutselaars, denkers en andere sjoemelaars. K.A.K. creëert voorstellingen, eenmalige theatrale gebeurtenissen en ontmoetingen. (www.k-a-k.be) Verder was ze gastspeler en –maker bij Bookers&Hookers, maakte in co-creatie met Dries Gijsels No Use For Binoculars (2015) en Totally (2017) bij KWP Pianofabriek en Monty en regisseerde de jongerenproducties, KERET! (Bronks) en The secrets of the universe are hidden under a pile of pigeon poop (Larf!). Ze is een van de vaste begeleiders van Jong Gewei en werkte mee aan Studio Shehrazade. Momenteel bereidt ze een nieuw project voor bij KWP Pianofabriek, dat volgend seizoen in première zal gaan.

 

Deelnemers

Momenteel bestaat Jong Gewei uit: Adel Khelifi, Anil Ince, Arber Aliaj, Aleks Nasipyan, Arno Hoornaert, Diego Peña Algarrobo, Ebenezer Ankrah, Elisa De Block, Henock Ngama Bokuango, Juliette Guimet, Lore Termont, Malik Fye, Miarka Van Peteghem, Mustafa Mohammadi, Nadia Alhassanat, Nagi Seddik, Omer Kurutepe, Shushanik Gorginyan, Simon Voet, Suzanne Versele, Tine Vande Looverbosch, Yaël Bobo.

Contact

Wil je meer weten of deelnemen? Stuur een mailtje naar Elise De Vos.


Info

Artistieke Leiding Haider Al Timimi haider@kloppendhert.be
Dramaturgie Bart Capelle bartcapelle@hotmail.com
Zakelijke Leiding Brigitte Mys brigitte@kloppendhert.be
Productie Leiding Elise De Vos elise@kloppendhert.be
Sociale Ondersteuning Lore Termont


Locaties

Bij’ De Vieze Gasten
Haspelstraat 31
9000 Gent

Vooruit
1ste verdieping ‘Snoepwinkel’
Sint Pietersnieuwstraat
9000 Gent

Postadres

Kloppend Hert vzw
Beekstraat 39
9890 Dikkelvenne